logo

Concert in de Buitenwerkplaats, 10 juni 2016

Concert in de Drüggelter Kunst-Stückchen, Möhnesee, Duitsland

Blokfluitklanken van Stephanie Brandt en María Martínez Ayerza omschilderen de kristalheldere, betoverend pure stem van sopraan Harma Everts. Hun “lichte en luchtige” melodieën uit de renaissance passen uitsteken bij de pinksterzondagmatinee in de kapel van Drüggelte.

Hoogeveense Courant, 22 februari 2013

LOVE STORIES IN RUINENS MARIAKERK

Ook in de 17e eeuw draaide alles om liefde: dat was het thema waarmee Ensemble Rossignol en sopraan Harma Everts een wel honderdkoppig publiek in die prachtige 12e eeuws Mariakerk in Ruinen gefascineerd luisterend wist te boeien.

De kennismaking met twee briljante instrumentalisten en een wondermooie sopraanstem, toebehorend aan de nog jonge, veelbelovende Harma Everts, werd voor velen liefde op het eerste gezicht c.q. gehoor. Haar brede studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag omvatte de voor dit programma absoluut noodzakelijke specialisatie barokzang. Schijnbaar moeiteloos zong zij het eerste nummer van dit zeer afwisselende programma, de cantate HWV 132, Mi palpita il cor: mijn hart bonst. Met behulp van het zeer gedetailleerde programmablad konden wij de door Händel muzikaal beschreven gevoelens van onrust, verdriet, kwelling uitstekend volgen. Knap geprogrammeerd werd het concert afgesloten met een latere cantate van dezelfde componist, HWV 173, de opgesloten ziel, waarin gelukkig meer blijdschap dan kommer en kwel werd getoond.

Deze meesteres van de coloratuur die met grote virtuositeit haar teksten zong werd daarbij volledig in stijl begeleid door de warme klanken van de theorbe, een oude en aanzienlijk grotere versie van de luit. Behalve dit instrument bespeelt Elly van Munster meer varianten van de luit en de gitaar. Met de kleinere versie van deze laatste, de romantische gitaar in een dito solowerk van de begin 19e eeuwse Johan Kaspar Mertz toonde zij zich behalve als begeleidster ook als een voortreffelijk soliste.

Het tweede begeleidingsinstrument bij de zangnummers was de blokfluit, even subliem bespeeld door Alice Gort-Switynk. Van de zo vaak gehoorde wat starre weinig vibrerende klank bleef in haar vaardige handen weinig over. Duidelijk en helder met een mooie serie van vier Love Stories uit 1990 van de veelzijdige Duitse componist Axel D.Ruoff, wist zij met gebruikmaking van dit instrument in verschillende groottes boven het imago van huis- en schoolmuziek te tillen tot een juweel van de concertzaal en zeker van deze zo schitterende akoestiek van dit Middeleeuwse monument. Samen met de gitariste excelleerden zij in een voorwaar 20e eeuws, dus eigentijds werk van Viktor Fortin: Liebeserklärungen an die Bassblockflöte. Vier totale verschillende sfeerwerkjes, soms met pittige dissonanten, dan weer heel gracieus en zangerig.

Behalve de liederen in de Italiaanse taal zong Harma Everts ook Engelse ballades van Henry Purcell : Sweeter than Roses met alleen theorbe begeleiding en teksten van William Blake, getoonzet door Ralph Vaughan Williams. Ook in de hoge tonen bleef de stem van deze sopraan welluidend warm.

Zo was dit programma, dat heel goed zou passen in een sfeer van romantiek bij kaarslicht, vol afwisseling en bewoog het zich tussen barok, klassiek, romantiek en volledig eigentijds. Knap van opbouw en van begin tot eind boeiend van presentatie.

Jan Toor

Manuel Millán in El Día de Cuenca, 8 november 2011

De Nederlandse sopraan Harma Everts straalt met haar schone stem, niet op zoek naar macht, maar naar symbiose met de fluiten. Ze heeft een natuurlijke theatraliteit, die ervoor zorgt dat ze op vanzelfsprekende wijze over kan gaan van zingen naar reciteren, in een perfecte Sprechstimme. Haar hoge tonen klinken zuiver en stralend en haar middenregister is helder en rond.

AERODINAMIC (27)

 

Hoogeveense Courant, 21 december 2009

(naar aanleiding van de concerten van 18 en 19 december)

“Gast-sopraan Harma Everts verwent onze oren met ‘Laudate Dominum’ van Mozart, en het Angels’ Carol van John Rutter. Ze is gezegend met een prachtige volle stem, zonder de scherpte of het irritante vibrato dat sommige sopranen eigen is. Tijdens de rest van de avond levert ze verschillende bijdragen die zonder uitzondering pareltjes zijn op een mooi muzikaal sieraad.”(…)

(…) “Het daaropvolgende duet van Harma met bas Nico Rousseau is van een adembenemende schoonheid.” (…)

2016-07-30 07.43.24

 

‘Snatches of old tunes’ – Winner’s Recital – Moeck/SRP 2005 Solo Recorder Competition

Zondag 12 november 2006 in The Old Royal Naval College Chapel, Greenwich

AeroDynamic: Maria Martinez Ayerza – blokfluiten, met Stephanie Brandt – blokfluiten en Harma Everts – sopraan

De titel van het programma, Snatches of Old Tunes, lijkt haast expres de tijd en de precieze planning die in dit programma zijn gestoken te onderschatten. De selectie liet constant twee uitersten zien, het oude en het erg moderne, zonder ook maar een spoor van de 18e eeuw.

Ik heb zelden een concert bezocht, met zo weinig hulpmiddelen voor een optreden, slechts twee blokfluiten en een stem, waarin het volume maar af en toe boven mezzopiano uitkwam, waarin geen woord werd gesproken, en waar ik toch zo geboeid werd en me betrokken voelde bij het hele programma en de hele performance. Het niveau van alledrie de musici, die bijna het hele programma uit hun hoofd hadden geleerd, was van de hoogste orde, en daar voegden ze nog een presentatie aan toe, die discreet was, subtiel, maar die ook dramatisch was en je helemaal in beslag nam. Het gebruik van de ruimte en beweging waren een extra “programmaboek” van hun presentatie. Terwijl het ook een afleiding had kunnen zijn, diende het daarentegen om meer focus en meer diepte aan hun optreden te geven.

Voor mij waren alle stukken nieuw, en, behalve Dunstable, Binchois en misschien Donatoni, waren de componisten vrij onbekend. Het eerste stuk, “Il Terzo Congegno del sole passante” van Gabriele Manca, gecomponeerd in 1996, dat allerlei gevorderde technieken gebruikte voor zowel de blokfluiten als voor de stem, werd gepresenteerd als een langzame, processie-achtige opkomst. Ik wil speciaal nog even het uitstekende zingen van Harma Everts noemen, die zich in haar opleiding heeft gefocust op moderne en avantgarde-muziek. Haar stem mengde zeer bekwaam met de blokfluiten in zowel de nieuwe als in de oude muziek.

De twee Dunstable-stukken, Sub Tuam Protectionem en Sancta Dei Genitrix, die de eerste helft afsloten en de tweede helft openden, werden gespeeld op twee vroege Renaissance-tenorblokfluiten, die de zangeres flankeerden. Hier was het versmelten van de drie stemmen op zijn subliemst, met een perfecte intonatie en een meesterlijke controle. Uitgevoerd in een processie-achtige rechte diagonaal over het toneel, bewogen de spelers onopvallend naar voren, totdat ze draaiden en naar het midden keken.

Verspreid tussen de ensemblestukken speelde Maria een aantal opmerkelijk atmosferische en overweldigende solo’s, waanonder “The Shepherds Flute from Chinese Pictures” van Isang Yun, gevolgd door Donatoni’s “Nidi II”. Voor deze stukken gebruikte zij een moderne sopraanblokfluit van Maarten Helder. Een enorme preciezie en controle van klank en timing hield de luisteraar in zijn greep!

Hierna volgde Elizabeth Westerhof-Gaskill’s “Gedichten voor Shiva”, een gewijd stuk, met Indiase invloeden, dat een Indiase dansvorm gebruikte, waarvoor Harma Everts een Indiaas kostuum en enkelbelletjes droeg, om nog maar niet te spreken van het strooien met bloemblaadjes. Ze werd ondersteund door twee Paetzold-basblokfluiten. Dit zeer ontroerende stuk eindigde met een lange, subtiel gecontroleerde, laatste noot, die harmonisch klonk.

Dit was gewoon een geweldig concert dat een opnieuw uitstekend Early Music Festival afsloot. Houd dit ensemble in de gaten: AeroDynamic, en, hopelijk, in de nabije toekomst, de CD. Ze zijn het waard om wat kilometers voor te reizen!

Glyn Evans
The Recorder Music Magazine

Language

Navigation

About

Harma Everts is a Dutch singer, who specializes in both old (medieval, renaissance and baroque) and contemporary classical music. For bookings and demo's of Harma Everts and/or AeroDynamic, please send a message via the contact form.

Find me on:

FacebookLinkedinYoutube

Search